Grijp die kans: profileer je als winnend tenderteam
Winnende tenderteams investeren niet alleen in de technische, juridische en financiële aspecten van een aanbesteding, zij investeren ook in de zogenaamde 'soft assets'. Een hecht tenderteam met een scherp doordacht verhaal in een even doordachte presentatie is niet te verslaan.

Sinds twee jaar ondersteunt De Beuk Organisatieadvies tenderteams en internationale consortia met op maat gesneden trainingsmodules. Met teambuilding en communicatievaardigheden bieden we het team de kans de hoofdprijs te winnen. Grijp die kans is onze boodschap: een op elkaar ingespeeld team maakt het verschil.

Tenderteams communicatie-strategie


Tenderteams communicatiestrategie

SAAone winnend tenderteam

SAAone is winnend tenderteam

Rijkswaterstaat gunde het eerste DBMF-contract binnen het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), te weten het project A1/A6, aan SAAone.
Dit consortium bestaat uit VolkerWessels, Boskalis, HOCHTIEF en DIF.
De Beuk is er trots op dat we het tenderteam van dit consortium vroegtijdig hebben ondersteund met het bouwen van een winnend team.
Tenderteams: zich onderscheiden en profileren
Best Value Procurement is definitief doorgebroken in de Nederlandse aanbestedingspraktijk. Kandidaat-opdrachtnemers moeten zich met ‘dominante informatie’ kunnen onderscheiden én echt profileren t.o.v. de concurrentie. Men moet de criteria voor het bonus/malus systeem t.o.v. de biedingsprijs echt doorgronden. Men moet de eigen ‘op maat voor deze klus’ expertise overtuigend en enthousiast kunnen uitleggen.
Men moet de filosofie achter prestatie-inkoop begrijpen en uitstralen. Een effectieve voorbereiding besteedt juist extra aandacht aan de presentatievaardigheden en aan de uitstraling en de cohesie van het aanbiedingsteam.

Tenderteams: nieuwe competenties
Dat is veel gevraagd en vereist nieuwe competenties, ook van ervaren bouwers. Er is meer: ook de vaardigheid om dialooggesprekken goed te voeren is een nieuwe strategische communicatie opgave. De kunst van echt goed luisteren en het formuleren van de juiste heldere vragen. Precies van te voren weten wat je strategische insteek is per fase van het dialoogtraject.

Later in het aanbestedingstraject zijn er voor de sleutelfiguren zwaar tellende interviews waarbij de visie, kennis en overzicht van de projectbeschrijving getoetst wordt. Het gaat er om als betrouwbare en ontzorgende partner over te komen, die de meerwaarde van de aanbieding achter het bestek precies en vlot kan duiden.

Lees verder over hoe De Beuk tenderteams tot betere prestaties en presentaties brengt.

Dorien de WitTom Leest

Dorien de Wit, Tom Leest en Ron Rutherglen publiceerden ook in de Cobouw, het dagblad van de bouw, over het belang van goede presentatie bij aanbestedingen.
Lees hun artikelen:
• Hecht tenderteam is onverslaanbaar
• Sterke tenderteams stralen vertrouwen uit

Lees ook: 
• Building a winning tender team