Samenwerken in allianties: meerwaarde ontwikkelen
Allianties worden opgericht om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken waar een enkele organisatie alleen niet uitkomt. Een alliantie is een nieuwe organisatie, al dan niet geformaliseerd met een rechtsvorm. Leden van de alliantie zijn organisaties die met hun eigen expertise en netwerk bijdragen aan het doel van de alliantie.
We komen overal allianties tegen: gebiedsontwikkeling, ontwikkelings-samenwerking, gezonde wijken, samenwerkende gemeenten, zorg en welzijn, innovatie in arbeidsverhoudingen ....
|
Samenwerken
in allianties
|
|
Allianties waar De Beuk
bij betrokken is


|
|
Gezamenlijkheid en eigenheid
Bijzonder aan een alliantie is dat alle deelnemende organisaties met één been in de alliantie staan en met het andere been in hun eigen organisatie - en met hun eigen achterban te maken hebben. Naast een gedeelde ambitie en een gezamenlijk doel hebben de deelnemende organisaties ook eigen doelen en belangen. Er is geen sprake van een hiërarchische verhouding tussen de organisaties, wel zijn er meestal een penvoerder, een coördinator en een onafhankelijk procesbegeleider. Over die rollen en de bijbehorende bevoegdheden worden afspraken gemaakt en er zijn spelregels over de onderlinge omgang.
Samenwerking vanuit verschillen
Kenmerkend is dat - uiteraard - de inhoud voorop staat. En dat allianties soms al zijn opgericht voordat er aandacht is geschonken aan de wijze van samenwerking. De verschillen tussen de deelnemende organisaties (o.a. kwaliteit, kennis, professionaliteit, organisatiecultuur, strategische opvattingen, financiële belangen) dragen in principe bij aan de resultaten van de alliantie. Maar het productief maken van verschillen is ook gewoon hard werken. Conflicten over het verdelen van middelen, over normen en waarden en ook over identiteit (waar zijn we samen van en hoe schuurt dat met ieders eigen identiteit) flakkeren makkelijk op.
Fases in de samenwerking
We maken onderscheid in drie fases, elk met hun eigen kenmerken en eigen vereisten om de vaart in de samenwerking te houden:
• de start, waarin schuren en ontwerpen centraal staan
• de ontwikkelfase, gekenmerkt door ontdekken en leren
• de productieve fase, waarin de meerwaarde van de samenwerking tot zijn recht komt en de productiviteit groeit.
|
Wat zien we? |
Doen! |
Ontwerpen
en schuren |
Ambitie leidend en bindend
Inhoud boven tafel, strijd onder tafel |
Elkaar leren kennen: waterlijn naar beneden
Visie en waarden ontwikkelen
Werkafspraken maken: balans tussen vertrouwen en controle
|
Ontdekken
en leren |
Apart samen werken
Verschillen ontdekken
Ontstaan van rangorde |
Leeragenda opstellen
Reflecteren en delen
Extern profileren |
Productiviteit
en meerwaarde |
Gedeelde taal, gedeeld verhaal
Eenheid naar vormgeving
Meerwaarde krijgt vorm |
Oogsten en vastleggen
Elkaars sterke kanten benutten
Tegenspraak organiseren |
|
Meer lezen
Het schema hiernaast is afkomstig uit het artikel 'Hoe allianties verschillen productief maken',
dat verscheen in Holland Management Review.
Download dit artikel.
|
|
|