Leiding geven aan de OR

Leiderschap in een OR is een lastig ding. Formeel heeft de OR alleen een voorzitter, maar dat is niet hetzelfde als de rol van leider. Toch kan een OR veel baat hebben bij goed leiderschap. Alleen, hoe pak je dat aan zonder dat er gedoe komt over hiërarchie, posities, macht of invloed? Dat doe je door die leiderschapsvorm te kiezen die juist een maximaal beroep doet op de verantwoordelijkheid van alle OR-leden en niet de voorzitter in een exclusieve en machtige positie brengt. Wij vinden het ook een zaak voor voorzitter en secretaris, want het coachen van een OR is nog niet zo eenvoudig. Daar heb je elkaar bij nodig.

Ja, ik wil meer informatie

Herken je dit

  • De voorzitter zit de vergaderingen voor en doet het woord tijdens de overlegvergaderingen, maar de OR is geen samenhangend geheel.
  • Omdat de rest van de OR afwacht, bepaalt de voorzitter grotendeels de gang van zaken.
  • De voorzitter begint een echte leidinggevende te worden, dat is toch ook weer niet de bedoeling?
  • De OR-leden zijn gekozen en daarmee gelijk aan elkaar, maar wat meer sturing zou toch wel prettig zijn.

Als je niks doet dan kan dit gebeuren

  • OR-leden leunen achteruit en laten het werk grotendeels door het Dagelijks Bestuur opknappen.
  • De OR raakt verzwakt, doordat er onvoldoende eenheid en samenhang is.
  • De bestuurder ziet dat de OR in feite bestaat uit het DB en maakt daar gebruik van.
  • De ondernemingsraad verliest invloed en wordt flets.

Is er wat aan te doen?

  • Het DB kan aan de ondernemingsraad leiding geven door deze te coachen.
  • Door te coachen is niet het DB verantwoordelijk, maar de gehele OR.
  • De OR committeert zich aan bepaalde doelen en wordt daar door het DB op een helpende manier aan gehouden.
  • De verantwoordelijkheid komt weer bij alle individuele OR-leden te liggen.

 

 

Bij wie kun je terecht?

We hebben allemaal onze eigen aanpak en specialiteiten.
Bekijk de profielpagina's om te zien wie het beste bij jullie past.

Wat leer je wanneer je de opleiding volgt?

Er is vooral een aantal dingen dat je moet laten. Afleren dus. Verantwoordelijkheid nemen en oplossingen aandragen zijn daarvan de belangrijkste en dat blijkt steeds het meest lastig. We zijn nu eenmaal geneigd te helpen. Een mooie eigenschap, maar helpen kan op veel manieren en die waarbij je de anderen laat leren en groeien is veruit de mooiste. Dat heet coachen. 

Wat leer je zoal als je het coachingstraject voor DB-leden volgt?

  1. De OR concrete doelen laten stellen en zich daaraan conformeren en OR-leden persoonlijke doelen laten stellen.
  2. De OR laten ontdekken hoe hij doelen kan verwezenlijken (en daarbij fouten laten maken).
  3. De leercyclus toepassen, zodat OR-leden gestructureerd de kans krijgen zich te ontwikkelen.
  4. Coachende gesprekken voeren met de gehele OR of met individuele OR-leden.

♦ Is het coachen van de OR niet wat hoog gegrepen? 

Het is de enige manier van leiding geven waarbij hiërarchie amper een rol speelt.

♦ Vergt het niet een flinke inspanning van het DB?

Zeker, maar het levert je ook vaardigheden op waar je de rest van je carrière veel plezier hebt.

Coachen leer je vooral in de praktijk.

Ja, ik wil meer weten over coachen

Het Handboek Moderne Medezeggenschap

Ja, ik wil het Handboek