Conflictbemiddeling

Conflict in een team of organisatie, tussen een gemeente en bewoners: het vraagt veel energie van zowel de conflictpartijen als de ‘omstanders’. Maak dan gebruik van conflictbemiddeling door een onafhankelijke en deskundige derde.

Ik wil meer informatie

Herken je dit?

  • De verhoudingen in je team zijn niet productief, er sluimert een conflict.
  • Samenwerking tussen twee afdelingen loopt stroef.
  • Als projectleider ben je steeds bezig met brandjes blussen tussen mensen.
  • Elk nieuw voorstel van de gemeente leidt tot conflicten met een groep bewoners.

Het gevolg is:

  • Er gaat veel energie verloren aan gedoe.
  • Terwijl samenwerking nodig is, zie je in de praktijk juist tegenwerking.
  • Je raakt uitgeput, en je bent niet de enige.

Wat kun je eraan doen?

  • Stilstaan bij de aard en de oorzaken van het conflict: wat is er echt aan de hand?
  • Doorgronden wat het conflict gaande houdt en voedt.
  • Met behulp van een onpartijdige derde werken aan conflictbemiddeling.

Bij wie kun je terecht?

We hebben allemaal onze eigen aanpak en specialiteiten.
Bekijk de profielpagina's om te zien wie het beste bij jullie past.

Aanpak conflictbemiddeling

Een conflict vraagt veel energie, zowel van de conflictpartijen als van ‘omstanders’. Als wij betrokken worden bij conflicten gaan we te werk langs de volgende route.

  1. Wat is het conflict en in welke fase bevindt het zich? Sudderen, uitbarsting, veenbrand, uit de weg gaan?
  2. Een conflict kan eenduidig zijn, maar ook complex. Wat is de aard van het conflict? Een schaarse middelen conflict? Een waarden en normen conflict? Een conflict over identiteit? Of een combinatie?
  3. Een conflict gaat vergezeld van conflictgedrag; vaak zijn er ook achterliggende oorzaken. We onderzoeken waar het zwaartepunt ligt.
  4. In lijn met het zwaartepunt zoeken we naar oplossingen met de betrokkenen. En we begeleiden de weg naar de oplossing: conflictbemiddeling.

Voorbeelden van conflictbemiddeling

  • Een openbaar vervoerbedrijf en een gemeente werken samen aan het opknappen van een straat. De twee organisaties botsen voortdurend. Ze blijken te werken vanuit heel verschillende opdrachten en uitgangspunten. Omdat dat niet scherp is, beginnen de medewerkers zich steeds meer aan elkaar te ergeren. Totdat er iets goed fout gaat. Ze zoeken conflictbemiddeling.
  • Een groep mensen uit verschillende organisaties werkt samen in een alliantie. De basisafspraken over de samenwerking zijn nooit goed besproken. Binnen de kortste keren ontstaat wij-zij gedrag en het lukt de deelnemers niet om er zelf nog uit te komen. Een pas op de plaats en nader onderzoek leveren inzicht in oorzaken en de benodigde aanpak. 
  • Een team in een zorginstelling zou zelfsturend moeten zijn. In de praktijk gaat er van alles mis, en de teamleden voelen zich geen teamleden. Ieder werkt voor zich en probeert de anderen zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Een veenbrand van ergernissen en verschillen ondermijnt het plezier in het werk. Met een onpartijdige derde wordt uiteindelijk tijd genomen om de verhoudingen te verbeteren.

 

Ik wil meer weten over jullie aanpak