Feedback geven en ontvangen

Als harder praten niet meer werkt

Voor leren en veranderen en ook voor effectief samenwerken is goed omgaan met feedback nodig. Feedback geven is niet hetzelfde als kritiek geven. Goede feedback is zo opgebouwd en verwoord dat de ontvanger de feedback ook echt kan ontvangen en begrijpen. Alleen dan is aanpassing mogelijk. Veiligheid is van groot belang. Iedereen wil zichzelf kunnen verbeteren, maar niemand wil worden afgebrand. Essentieel is dat er een klimaat is waarin de ontvanger de feedback ook echt kan en wil horen.

Ik wil meer informatie

Herken je dit?

  • Je ergert je aan sommige teamleden, maar weet niet goed hoe je ze erop aan kunt spreken.
  • Het maandelijks rondje feedback is een moetje zonder waarde geworden.
  • Je collega reageert altijd defensief als je hem of haar feedback geeft.
  • Je voelt je regelmatig aangevallen door kritiek van collega’s.

Het gevolg is ...

  • Teamleden spreken zich niet uit, verhoudingen zetten zich vast.
  • Teamleden verdedigen zich en zijn moeilijk aanspreekbaar op hun verantwoordelijkheden.
  • Er wordt minder geleerd van elkaar dan mogelijk is.
  • Het lukt niet om effectief samen te werken.

Wat kun je er aan doen?

  • Bekijk ons filmpje over feedback geven en ontvangen en start meteen met oefenen.
  • Organiseer een sessie met je team over effectieve feedback en nodig er desgewenst een begeleider bij uit.
  • Maak feedback geven en ontvangen tot een kunst én een gewoonte.

Bij wie kun je terecht?

We hebben allemaal onze eigen aanpak en specialiteiten.
Bekijk de profielpagina's om te zien wie het beste bij jullie past.

Feedback geven en ontvangen

feedback team

Ik wil contact over feedback

Bekijk onze animatiefilm over het effectief geven en ontvangen van feedback