Feedback geven en ontvangen

Als harder praten niet meer werkt

De enige manier waardoor een systeem zichzelf kan corrigeren is door het geven en ontvangen van feedback. Wanneer die niet gegeven of onvoldoende ontvangen wordt, zal er geen aanpassing of verbetering kunnen plaatsvinden. Feedback geven is niet hetzelfde als geven van kritiek, want  goede feedback is gestructureerd en voorzien van zekerheden waardoor de kans groot is dat de feedback en daarmee de aanpassing slaagt. Veiligheid is bijvoorbeeld van groot belang. Niemand wil worden afgebrand, maar wel zichzelf kunnen verbeteren. Essentieel is dat er een klimaat is waarin de ontvanger de feedback ook echt kan en wil horen.

Ja, ik wil meer weten

Herken je dit

  • Je ergert je aan anderen en het lukt maar niet daar lucht aan te geven.
  • Sommige OR-leden berijden stokpaardjes en je wordt die herhalingen zat.
  • Je merkt dat een aantal OR-leden is afgehaakt. Hoe krijg je ze er weer bij?
  • Van de OR-vergaderingen en ook de Overlegvergaderingen wordt weinig geleerd. Hoe dat te verbeteren?
  • Je voelt je aangevallen door kritiek van anderen.

Als je niks doet dan kan dit gebeuren

  • Ergernis leidt tot een conflict.
  • Er ontstaan bijna onverbreekbare patronen die geen winst opleveren.
  • Er wordt maar een klein deel van het potentieel van de OR gebruikt.
  • De ontwikkeling van de OR stokt.
  • Er wordt geroddeld.

Is er wat aan te doen?

  • Je kunt het constructief geven van feedback leren.
  • We helpen je daarbij met oefeningen.
  • Veel aandacht voor het ontvangen van feedback.
  • Uitgebreid instructiemateriaal.

 

Bij wie kun je terecht?

We hebben allemaal onze eigen aanpak en specialiteiten.
Bekijk de profielpagina's om te zien wie het beste bij jullie past.

In dit filmpje vind je de belangrijkste elementen van het geven en ontvangen van feedback.

 

Feedback-trainingen van De Beuk Organisatieadvies

Meer weten over feedback-training